Tuesday, March 25, 2014

BERITA TERKINI PESAWAT MAS HILANG - 22 MAC 2014

Berita terkini pesawat MAS MH370 hilang pada sabtu 22 Mac 2014. Misi operasi dan menyelamat kini sudah memasuki hari ke 15. Fokus utama pencarian adalah mencari dua objek yang terapung di Lautan Hindi dimana mungkin ada kaitan dengan misteri kehilangan pesawat Malaysia Airlines.

 

Pencarian Dua Objek Di Lautan Hindi Masih Gagal Ditemui 
Setakat ini, pihak Operasi dan Menyelamat masih tidak menemui sebarang petunjuk mengenai dua objek yang dikatakan ada kaitan dengan MH370 di koridor selatan Lautan Hindi. Menurut pihak Australia, pencarian dua objek tersebut akan memakan masa yang agak lama. Terdahulu, Australia mendakwa menemui objek serpihan yang mungkin MH370 menerusi imej satelit dan tiada pengesahan setakat ini jika objek tersebut adalah milik MH370.
 
 

Kedalaman Dasar Lautan Hindi Mencabar
Kedalaman lautan Hindi yang mencecah 4000 meter membuatkan misi mencari menjadi semakin sukar. Perbandingan kedalaman Lautan Hindi adalah sembilan hingga sepuluh kali ganda daripada ketinggian Menara Berkembar Petronas iaitu 420 meter.

 

Lokasi Dua Serpihan Objek Di Lautan Hindi


Senarai Aset Dikerah Ke Lautan Hindi

 

Transkrip Komunikasi Akhir Kapten Dan Copilot MH370 Tidak Benar
Transkrip komunikasi akhir yang didedahkan oleh Akhbar The Telegraph adalah tidak benar. Perkara itu disahkan oleh Hishamuddin pada sidang media 5.30 petang tadi.


Satelit China Kesan Objek Di Lautan Hindi
Imej satelit objek yang baharu dikesan berukuran 22.5m x 13m berkedudukan 120km di barat objek yang dirakam di Lautan Hindi beberapa hari lalu. Nota itu dihantar daripada Duta Besar China kepada Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan dimaklumkan pada sidang media 5.30 petang.


Sidang Media Isu MH370 22 Mac 2014
Pencarian dua objek yang dikesan di Lautan Hindi masih lagi gagal dikesan pada hari ke 15. Pada masa yang sama, Jabatan Penerbangan Awam (DCA) mengesahkan transkrip komunikasi pesawat MH370 yang didedah akhbar The Telegraph hari ini adalah tidak tepat, kata Ketua Pengarahnya, Datuk Azharuddin Abdul Rahman. China juga telah mengesan petunjuk baharu objek terapung sebesar 22.5×13 meter yang dikesan satelit China di koridor selatan Lautan Hindi ketika sidang media pesawat MH370 hilang di Hotel Sama-Sama, Sepang.  Hishammuddin yang juga Menteri Pertahanan berkata, beliau tidak mempunyai maklumat lebih terpecinci namun kerajaan China akan mengumumkan perkara itu dalam masa terdekat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...