Thursday, January 7, 2016

JAMBU BERTIH a.k.a JAMBU KANCING LOCENG


.. sejenis jambu air yg dikenali juga dgn nama jambu bertih. Ada juga yang panggil jambu kancing loceng mungkin kerana ia mirip loceng atau di panggil juga water apple. Nama yang berbeza tapi buahnya sama sahaja. Rasanya sedikit masam tetapi sedap.

Jambu bertih terdapat dalam dua jenis warna.. iaitu jenis merah dan satu lagi jenis putih. Ada juga terdapat jambu bertih yang berwarna merah jambu.

Pokok jambu bertih rendang dan rendah sahaja. Buahnya lebat dan bersaiz kecil di dalam satu gugusan. Biasanya pokok jambu bertih boleh di dapati di kampung2 terutamanya di halaman rumah. Bagaimanapun di kampung aku pokok jambu bertih ini sudah semakin pupus dan sukar diperolehi. Kadang kala teringin juga nak makan buah jambu bertih tetapi tersangatlah sukarnya dicari!


Teringat nostalgia silam zaman kanak2 dahulu. Masa tu kat rumah Mak kat kampung ada sepokok jambu bertih merah ni. Selalu bila musim jambu bertih ni memang tak termakan.. melambak2 buahnya berguguran ke tanah. Aku dan adik2 'tak main' lah kutip buah yg dah gugur kat tanah tu. Kami petik sendiri panjat atas pokok.. sambil petik boleh masuk mulut terus. Fresh gitu! Huhuhu. Anyway sekarang ni pokok jambu bertih tu dh tak ada.. mati sebab kena panah petir!

Jambu Bertih mengimbas kenangan silam yang tak bisa berulang.. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...