Friday, February 21, 2014

BUAH CINTA


Buah CINTA?! Mungkin ada yang pernah dengar dan ada pula yang menyangkakan jenis ayat atau puisi. Namun jika anda datang ke Cameron Highlands, anda boleh membeli dan merasainya sendiri.

Anyway, kalau kita ke Medan atau Brastagi di Sumatra buah ini disebut "Terung Belanda". Jika kita ke Makassar pula, di sana ianya dinamakan "Buah Tiung". Di New Zealand buah ini dinamakan "Tree Tomato".
 
Buah CINTA ini juga dikenali ebagai "Passion Fruit" berasal dari keluarga Passifloracea dan dipercayai berasal dari Negara Brazil. 
 

Kenapa dipanggil buah CINTA?! Ini kerana rasanya dikatakan mempunyai pelbagai rasa seperti kadang kala anda akan merasainya amat manis, kadangkala pahit dan kadangkala masam.. 

Ianya diibaratkan seperti percintaan yang penuh dengan kemanisan, kepahitan dan rasa yang beradun dalam satu perhubungan..
 
Di Malaysia buah cinta yang berwarna unggu lebih banyak di tanam dan mudah tumbuh kerana sifafnya yang sub tropika. 

Daunya sedikit melebar dengan bewarna hijau terang dan sedikit kekuningan manakala batangnya sederhanan kecil dengan salur akar tunjang.
 

Buahnya selalunya terhasil dalam rangkaian tiga atau dua serangkai dan berwarna hijau muda ketika tempoh awalnya sebelum bertukar menjadi unggu ketika matangnya. Keratan dalaman buah yang masak akan menemukan biji-biji buah cinta yang padat.


Di Cameron Highlands, anda boleh membeli anak pokoknya dengan harga RM7.00 - RM15.00 sepasu mengikut saiz dan jika ingin membeli buahnya anda boleh membelinya di pasar malam, gerai jualan khasnya di Kea Farm dan persimpangan masuk Ladang Teh Sungei Palas. 

Orang kata, kalau anda merasai buah cinta dan mendapati manis rasanya, ini bermaksud percintaan anda diselubungi kemanisan dan kebahagian.. dan begitulah sebaliknya jika terasa masam..
No COMMENT!

1 comment:

Unknown said...

Silap tu.. passion fruit tu buah markisa, tumbuhan menjalar, bukan jenis terung - buah cinta ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...