Tuesday, June 11, 2013

BAHAYA MAKAN BUBBLE TEA?!


Mendengar hasil penelitian University Hospital Aachen Jerman, mungkin membuat kita tidak lagi tergoda dengan segarnya 'BUBBLE TEA' atau 'BLACK PEARL'. Bebola lembut yg menjadi daya pemikat minuman ini dilaporkan mengandungi bahan kimia yg boleh mengakibatkan barah.

Bukan sekadar wujudnya karsinogen biphenyls aspolychlorinated, ada juga bahan lain seperti styrene, acetophenone dan brominated yang mana seharusnya bahan itu tidak ada dalam bahan makanan. Menurut pengkajinya, Manfred Moller bahan tersebut secara perlahan akan mengganggu kekebalan tubuh, gangguan sistem reproduksi, kerosakan sistem saraf dan kekacauan sistem endorkin.

Menghisapnya melalui sedutan yang besar, bebola kenyal itu akan masuk ke saluran pernafasan dan paru-paru. Atas faktor kesihatan, Jerman sudah mula memperingatkan masyarakat untuk menghindari produk itu... 

WALAU BAGAIMANAPUN...

Daripada apa yg dimaklumkan oleh En. Danial Koh Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif Cool Blog, 'Black Pearl' yg digunakan untuk dicampurkan bersama minuman adalah diiktiraf halal oleh JAKIM. 'Black Pearl' ini diimport dari Taiwan dan juga telah diiktiraf kehalalannya dari sana. 

'Bubble Tea' atau 'Black Pearl' yg digunakan oleh Cool Blog dihasilkan dari gelatin yg bersumberkan tumbuhan iaitu tepung ubi atau 'Tapioca Flour.' Pada 'Black Pearl'  ini terdapat gelatin di mana antaranya berfungsi sebagai emulsifier, thickener dan untuk menggebukan  produk.

TERDAPAT 3 JENIS KLASIFIKASI GELATIN

Gelatin jenis A: Daripada kulit khinzir [babi] 
Gelatin jenis B: Daripada sumber bovine [lembu, kerbau, dll] - kena consider juga adakah penyembelihan haiwan2  ini halal, mengikut syarak?!
Gelatin jenis C: Daripada sumber tumbuhan

Info: COOL BLOG adalah satu2nya syarikat minuman bersumber dari 'Bubble Tea' yg memohon sijil HALAL dari pihak JAKIM.
Kesimpulannya, minuman Cool Blog HALAL diminum. 

Sumber: Rancangan Ejen Halal, TV Al-Hijrah
COOLBLOG kegemaran aku adalah perisa Honeydew + Black Pearl. Yummy!

... tapi, disebabkan zaman sekarang banyak pembekal bukan dari gologan Islam, kita sebagai pengguna haruslah sentiasa berhati2 dan bijak membuat keputusan dalam membeli produk2 makanan. 

"Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari rezeki yang baik yang Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika kamu hanya menyembah kepadaNya!"

[Surah Al Baqarah - ayat 172]

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...