Thursday, November 8, 2012

Sejarah MAHARANI

Beijing Te Zhi Bai Feng Wan adalah berasal daripada fomula tradisional Bai Feng Wan pada masa Dinasti Ming.

Ia dihantar dari farmasi di raja ke Beijing Ton Reng Tang untuk dihasilkan sebagai ubat yang khas untuk kegunaan istana Maharani. Maharani menggunakan ubat ini untuk mengekalkan keremajaan dan kecantikan, melewatkan penuaan dan menjaga kesihatan.


SEJARAH TE ZHI BAI FENG WAN

Nama asal beliau ialah Yehonala... digelar Ci Xi [Tzu-Shi] yang bermaksud 'Baik dan Suci'. Dilahirkan pada 29 November 1835, menjadi Maharani pada tahun 1862. Maharani Ci Xi ketika hayatnya adalah seorang wanita yang cantik dan mementingkan kesihatan. Pakar Perubatan Istana menasihatkan Maharani Ci Xi untuk mengambil Te Zhi Bai Feng Wan untuk menyuburkan badan n memelihara kejelitaan.

Maharani Ci Xi merupakan gundik bagi Maharaja Hsien Feng ketika berusia 17 tahun. Maharaja waktu itu mempunyai 9,999 gundik, tetapi Maharaja paling menyayangi n selalu pulang untuk bersama Maharani Ci Xi.

Disebabkan beliau telah melahirkan anak lelaki [Tung Chih] yg juga merupakan pewaris takhta, maka beliau telah ditabalkan sebagai Maharani.

Dengan kehebatan ramuan Herba Maharani ini, Maharani Ci Xi dikatakan mempunyai kulit seperti lilin n licin. Beliau juga seorang yang awet muda, yang mana dikatakan mempunyai haid sehingga ke akhir hayat.

Sehingga kini sebagai bukti keberkesanan serta kekukuhan sejarah Bai Feng Wan masih dipamerkan di dalam Muzium Istana Larangan, Beijing, China.

Ramuan yang berkualiti menjadikan Maharani sangat istimewa. Kombinasi lebh 20 jenis ubat tradisional yang berharga iaitu:

■ Pati Ayam Hitam
■ Concha Ostrea Gigas
■ Cornu Cervus Nippon
■ Radix Astragalus Membranaceus
■ Radix Panax Ginseng
■ Rrhizoma Cyperus Rotundus
■ Radiz Angelia Sinensis
■ Radix Paeonia Lactiflora
■ Radix Rehmannia Glutinosa
■ Rhizoma Ligusticum Chuanxiong
■ Radix Salvia Miltiorrhiza
■ Radix Giycyrrhiza Uralensis

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...