Thursday, December 22, 2016

PUNCA BERAT BADAN SUSAH TURUN TANPA ANDA SEDAR

 
Perasan tak setiap kali anda diet atau bersenam, berat badan mesti macam susah je nak turun?! Tahu tak sebab apa?! Itu semuanya disebabkan dari kesilapan yang anda sendiri lakukan tanpa sengaja atau anda sendiri tak perasan dengan kesilapan itu.

Jom kita selongkar antara punca-punca kenapa berat badan anda susah untuk dikurangkan.

PENGAMBILAN AIR SODA

Dalam segelas minuman soda terdapat sebanyak 65 kalori tetapi itu tidak bermakna ia mampu menjadikan perut anda kenyang dan keinginan anda untuk makan dalam kuantiti yang banyak tetap ada. Jika anda mengambil 2-3 gelas soda sehari, mungkin berat badan anda bertambah hingga 30% dari biasa.

KURANG TIDUR

Kalau anda tidur kurang dari 5 jam sehari, sebenarnya ia mampu mempengaruhi minda anda dan sekaligus mengawal keinginan anda untuk makan malam. So, semakin sikit masa anda tidur semakin banyak masa anda makan.

TIDAK SARAPAN

Jika anda tidak mengambil sarapan, anda berisiko untuk mendapat penyakit obesiti 4 kali ganda lebih tinggi berbanding individu yang mengambil sarapan. Dengan membiarkan perut kosong pada waktu pagi ia akan melambatkan metabolisme badan dan menahan rasa lapar dan sekaligus menyebabkan anda makan banyak pada waktu tengahari.

MAKAN TERLALU CEPAT

Jika anda kunyah makanan anda perlahan-lahan, anda akan mengambil lebih sedikit kalori setiap kali anda makan. Sekurang-kurangnya masa selama 20 minit diperlukan untuk perut mendapat isyarat dari otak bahawa anda sudah kenyang.

KURANG MINUM AIR PUTIH

Dalam kajian, seseorang yang menjalani diet dan minum 2 gelas air sebelum makan akan membuatkan berat badannya kurang 30% lebih banyak berbanding mereka yang tidak minum.

MAKAN KETIKA TERTEKAN

Ketika stres, ada diantara kita lebih gemar makan makanan manis untuk membantu hilang stres. So ketika keinginan makan makanan manis tu datang ketika stres, alihkan fikiran dengan melakukan aktiviti senaman ataupun tidur.

KURANGKAN PENGANBILAN KARBOHIDRAT

Tahu tak dengan pengambilan karbohidrat secara berlebihan seperti mi, nasi putih dapat meningkatkan hormon serotinin yang menyebabkan anda ingin makan lagi. Jadi gantikan karbohidrat sederhana dengan karbohidrat kompleks seperti beras perang atau oatmeal.

TERLALU BANYAK MENONTON TELEVISYEN

Ketika menonton televisyen, fikiran anda lebih tertumpu di hadapan televisyen. Jadi anda lebih cenderung makan makanan ringan semasa menonton televisyen kadang-kadang sampai terlebih-lebih tanpa disedari.

MUNIM KORDIAL

Jus dan kordial adalah merupakan jenis minuman yang berbeza. Minuman kordial biasanya mengandungi sedikit kandungan buah asli tetapi pemanis buatan fruktosa yang tinggi berbanding jus buah sebenar yang datangnya 100% dari buah sebenar. Jadi, pilihlah jus buah sebenar kerana ia pasti kurang gula berbanding jus buatan.

MAKAN DALAM PORTION YANG BESAR

Seseorang yang makan dalam portion yang besar boleh menambah kalori di badan mereka sebanyak 50% berbanding dengan mereka yang mengambil portion kecil dan kunyah perlahan-lahan.

MALAS BERSENAM

Walaupun anda telah mengurangkan pengambilan makanan tetapi mungkin tidak dapat mengecilkan bahagian pinggang yang berlemak tanpa senaman. Badan akan lebih cepat berisi apabila anda malas bersenam.

MAKAN LEWAT MALAM

Mengikut kajian Journal Obesity, seseorang yang makan selepas jam 8 malam akan mendapat lebih banyak kalori. Jadi jika keinginan anda untuk makan tengah malam tu membuak-buak, carilah snek malam yang mempunyai kandungan gula dan lemak yang rendah.

Sumber: Wanista

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...