Tuesday, March 10, 2015

NUSYUZ YANG TERPAKSA


Semakin hari semakin banyak dikongsikan kes-kes nusyuz yang tragis oleh para isteri dan suami. Ada yang boleh dikatagorikan sebagai nusyuz yang nyata. Ada pula yang boleh dikatakan nusyuz yang terpaksa.

Hakikatnya nusyuz hari ini sudah tidak lagi diambil berat baik oleh pihak isteri mahupun suami. Kali ini kami ingin kongsikan fenomena isteri yang nusyuz kerana terpaksa akibat dari kepimpinan suami yang lemah.

Hari ini ramainya pasangan yang telah berzina sebelum berkahwin tidak dapat dibayangkan. Begitu banyak penzinaan dilakukan oleh pasangan yang sedang bertunang atau bercinta secara suka sama suka. Bagi pasangan ini ia sering dipujuk dan dirayu oleh bakal suami walaupun calon isteri atau kekasih mereka benar-benar menolak.

Lebih menyedihkan lagi fenomena amalan zina yang telah dilakukan oleh pasangan yang berkahwin bersama pasangan lain sebagai amalan hidup sebelum dan selepas mendirikan rumahtangga. Ini menunjukkan bahawa banyak sekali pasangan suami isteri atau ibubapa sekarang adalah dari golongan penzina. Ini menggambarkan tahap keimanan dan ketaatan kepada Allah amat tipis sekali. Tidak peliklah jika anak-anak remaja sekarang mengamalkannya dengan lebih meluas lagi.

Apabila telah berkahwin, mempunyai anak dan rumahtangga mulai goyah, maka masing-masing mula menuding jari mencari salah pasangan. Sang suami sering menimbulkan masalah isteri yang nusyuz. Isteri pula mula nampak kelemahan suami. 

Apabila diteliti latarbelakang masalah masing-masing, kami dapati majoriti daripadanya berpunca dari kegagalan fungsi suami sebagai LELAKI menurut spesifikasi rukun nikah. Tanggungjawab diabaikan. Keperluan mencari nafkah turut ditanggung oleh isteri. Segala keputusan urusan rumahtangga dan hal ehwal anak-anak terpaksa dibuat oleh isteri kesemuanya. Suami ibarat tiada kuasa dan suara sama sekali.

Adakalanya suami sendiri tidak berpendapatan atau terlalu sedikit pendapatannya. Isteri terpaksa tersungkur-sungkur memenuhi keperluan nafkah keluarga. Pada masa yang sama isteri terpaksa bertungkus lumus mengurus anak dan rumahtangga. Akhirnya berlaku juga nusyuz di sini sana samada suka mahupun terpaksa.

Bayangkan seorang wanita muallaf yang berkahwin dengan lelaki Muslim telah ditiduri lebih 2 tahun sebelum dinikahi. Aktiviti sosial, pergaulan bebas, minuman keras dan bertukar pasangan zina menjadi amalan biasa. Asas agama tidak diajarkan.

Sebelum akad nikah baru isterinya di'Islamkan'. Kemudian setelah berkahwin si suami mahu isteri muallafnya mematuhi arahan tuhan, menutup aurat, menjauhi pergaulan bebas, zina dan sebagainya. Boleh kita bayangkan betapa sukar sang isteri untuk mematuhinya?

Sebenarnya.. bagi isteri yang memang dari awal sangat mematuhi hukum hakam agama, gejala suami yang nusyuz begini memang wajar diingkari. Mematuhi suami yang mengingkari perintah tuhannya sehingga gagal memimpin keluarga dengan sempurna menuju syurga akan menjadikan isteri menjadi tertekan dan hidup sengsara. Lebih malang lagi jika suaminya bukan sahaja kaki judi, kaki mabuk, kaki betina dan suka makan wang isteri, malah sering memukul dan menghinanya pula.

Tidak peliklah ramai isteri yang memilih untuk hidup sendiri sebagai janda apabila mengalami situasi begini. Lebih tertekan apabila isteri begini sering dinasihati untuk mematuhi suami yang nusyuz pula. Allah sendiri melarang kita mengambil kafir sebagai wali atau pemimpin. Perintah ibubapa sekalipun tidak wajar kita patuhi jika ia menyalahi perintah Allah dan rasul.

Contoh isteri terbaik tetapi nusyuz yang terlakar dalam alquran ialah isteri Firaun. Dia tidak diizinkan ‘meniduri’ isterinya sepanjang perkahwinan yang hanya seperti kahwin kontrak sahaja. Tidak mungkin isteri sebaik ini akan selamat jika mematuhi suaminya yang kufur terhadap perintah tuhannya.

QS: 11. Dan Allah membuat isteri Fir'aun perumpamaan bagi orang-orang yang beriman, ketika ia berkata: "Ya Rabbku, bangunkanlah untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam Firdaus dan selamatkanlah aku dari Fir'aun dan perbuatannya dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim.
QS: 66. At Tahrim 10. Allah membuat isteri Nuh dan isteri Luth sebagai perumpamaan bagi orang-orang kafir. Keduanya berada di bawah pengawasan dua orang hamba yang saleh di antara hamba-hamba Kami; lalu kedua isteri itu berkhianat kepada suaminya, maka suaminya itu tiada dapat membantu mereka sedikitpun dari [siksa] Allah; dan dikatakan: "Masuklah ke dalam jahannam bersama orang-orang yang masuk [jahannam]."

Pengalaman kami membuktikan kerukunan rumah tangga seperti ini amat sukar dipulihkan jika kedua-dua belah pihak tidak sama-sama berusaha mencari orang ketiga yang boleh dijadikan pembimbing rumahtangga mereka secara telus dan berilmu. Mereka harus bertaubat dan kembali beriman serta mematuhi seluruh Rububiyah Allah bersama-sama.
الزَّانِي لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ

Laki-laki yang berzina tidak mengawini melainkan perempuan yang berzina atau perempuan yang musyrik; dan perempuan yang berzina tidak dikahwini melainkan oleh laki-laki yang berzina atau laki-laki musyrik dan yang demikian itu diharamkan atas orang-orang yang mukmin.
ANNUR ayat 3.

Benarlah ketetapan Allah bahawa lelaki penzina dengan wanita penzina, dan lelaki mukmin dengan wanita mukmin. Biar sebesar mana sekalipun dosa yang telah kita lakukan janganlah bertangguh lagi. 

QS: 2. Al Baqarah 221. Dan janganlah kamu menikahi wanita-wanita musyrik, sebelum mereka beriman. Sesungguhnya wanita budak yang mukmin lebih baik dari wanita musyrik walaupun dia menarik hatimu. Dan janganlah kamu menikahkan orang-orang musyrik sebelum mereka beriman. Sesungguhnya budak yang mukmin lebih baik dari orang musyrik walaupun dia menarik hatimu. Mereka mengajak ke neraka, sedang Allah mengajak ke surga dan ampunan dengan izin-Nya. Dan Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepada manusia supaya mereka mengambil pelajaran. 

Suami harus segera mengajak isteri mempelajari ilmu agama dan fahami semula asas munakahat untuk sama-sama mematuhinya. InsyaAllah kebahagiaan rumahtangga bakal kita nikmati semula. Jika tidak.. kekufuran itu akan menular pula kepada anak-anak untuk menambah sengsara di dunia dan akhirat.

NUSYUZ YANG SEBENAR
QS: 4.  An Nisaa' 34. “Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah MELEBIHKAN sebahagian mereka atas sebahagian yang lain, dan karena mereka TELAH MENAFKAHKAN sebagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang soleh ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh karena Allah telah memelihara. Wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka NASIHATILAH mereka dan pisahkanlah mereka di TEMPAT TIDUR mereka dan PUKULLAH mereka. Kemudian jika mereka MENTAATIMU, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.

Jika suami sudah benar-benar soleh dan memenuhi tanggung jawab sebagai suami di sisi Allah, namun isteri pula enggan mematuhinya walaupun telah dicuba sedaya upaya, barulah layak si isteri digelar nusyuz. Itulah contoh isteri terburuk yang Allah gambarkan melalui isteri nabi Nuh dan Luth a.s.

Namun sebelum itu patuhi dahulu semua langkah yang Allah lakarkan dalam ayat di atas. Suami harus mampu melebihi isteri dari segi nafkah, penguasaan ilmu munakahat dan keibu-bapaan sehingga mampu menasihati isteri ke arah ketakwaan. Perhatikan juga tahap penghukuman selepas proses nasihat menasihati dengan kebenaran dan kesabaran [QS:103], juga HUKUMAN MASA, memulaukan isteri melalui pemisahan tempat tidur sebelum akhirnya barulah dibenarkan ‘memukul’ isteri. 

Akhir sekali ingin kami kongsikan tabiat memukul isteri yang disalah ertikan secara muhkamat sedangkan ia lebih kepada satu analogi mutasyabihat. Ia ibarat Musa a.s. memukul tongkat [petunjuk] ke lautan [ke kepala lautan manusia].

Kerana kurang kefahaman itu lalu ada suami yang ‘membalun’ isteri semahunya mengikut nafsu. Itu bukan ajaran Islam dan amalan itu boleh mencemarkan nama Islam dan Allah.

Sebenarnya ramai juga isteri yang nusyuz kerana jahil atau samar-samar. Jadi, nasihat berupa leteran yang biasa tidak mampu menampakkan di mana nusyuznya. Isteri boleh ‘terpukul’ semasa proses mendidik dan menasihatinya dengan membacakan ayat-ayat Allah yang menunjukkan fakta perlakuan nusyuznya dengan tepat. Itulah tongkat atau analogi petunjuk yang dipukulkan ke kepala batunya. Isteri juga seharusnya terpukul ketika suami menjalankan hukuman masa melalui pemisahan tempat tidur itu.

Sumber: http://www.facebook.com/wargaprihatin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...