Thursday, December 19, 2013

10 TIPS DARI Dr. SHERINE, CHILD PSYCHAITRIST HOSPITAL GLENEAGLES


1. BIASAKAN dan KERAPKAN BAWA ANAK MAIN PASIR, BUIH, RUMPUT dan PLASTESIN 
- Kalau boleh biar dia sentuh guna tangan dan kaki. Biar dia exposed and touched dengan texture pasir, rumput, buih n etc. Benda2 tu sangat merangsang motor skills dan sensory skills anak2.

2. DON'T EXPOSE TOO MUCH 'THINGS IN BOX' 
- 'Things in a box' tu macam TV, iPad, tablet, handphone, games n etc... too much exposed to computer light and touch screen boleh menyebabkan saraf2 rosak sebab tiada rangsangan dan kurang latihan pergerakan semasa kecil. 

"Takde masalah kalau nak tengok benda 'in a box' ni... but make sure not more than 10 minutes at a time!"
"Never leave the child and iPad alone. Watch with him!" Sentiasa interact dengan dia while watching."
It's a good sign when he wants to watch iPad, he asks you to join him... but bad sign when he doesn't want anyone to disturb or join him while he's watching. Itu petanda buruk. So always always be with him and interact with him while watching."
Kenapa TV, iPad, tablet, handphone, games n etc tak elok untuk perkembangan kanak2: 
Bila kita tengok iPad, mata kita tertumpu kepada satu level sahaja. Tiada pergerakan 'rolling' oleh mata. So bila too much iPad, that means no eyes nerves stimulation... lama2 pandangan anak tak luas and brain pn tak boleh fikir dengan luas dan kreatif. So parents digalakkan supaya banyak stimulate mata baby. How?!

Bawak keluar rumah. Look around.
Atas... tunjuk sky, tunjuk airplanes...
Bawah... tunjuk grass, tunjuk cat, tunjuk flowers...
Kalau tak boleh keluar rumah, still boleh buat dalam rumah. Contohnya, boleh guna mainan flash cards ABC tu.
Flash huruf A kat atas... supaya anak dongak ke atas... flash huruf B kat bawah pulak... flash huruf C sebelah kiri... huruf D sebelah kanan dan sebagainya.
Dengan cara macam tu, automatik ada 'rolling' eyes movement. So bila ada pergerakan mata atas bawah atas bawah macam tu, saraf mata dirangsang dengan baik n brain development pon berlaku dengan baik.

3. STIMULATE THEIR IMITATION SKILLS
- Imitation skills ialah kebolehan mengikut atau meniru apa saje perkara yg dilihat di sekeliling.
Contoh kalau anak nampak kita clap hands, dia pnn ikut clap hands juga. Because language and speech is also an imitation skill, attitude pon imitation skill, cara berfikir pon imitation skill dan semua2 tu pn related to brain development.
So parents digalakkan buat kaedah2 seperti:
Say a word dan suruh anak ulang.
Lukis satu simple drawing dan suruh anak tiru.
Buat mimik muka macam menangis, senyum, gelak, marah dan suruh anak tiru.
Buat satu kerja mudah macam susun bantal atas katil, susun buku kat rak dan suruh anak ikut.
Nyanyi satu lagu dan suruh anak ikut nyanyi.
Dance mengikut muzik dan suruh anak tiru step yg kita buat.
Buat satu pergerakan macam merangkak, lompat, mencangkung, bergolek dan suruh anak buat sama.
One more thing, pergerakan merangkak adalah sangat2 bagus... sebab ia melibatkan seluruh anggota badan, dari kepala ke hujung kaki... dan menurut kajian, baby yg mengalami fasa merangkak yg lama dikatakan lebih genius dan berfikiran kreatif berbanding baby yg merangkak sekejap atau tak merangkak langsung [terus boleh berjalan].

4. BANYAKKAN CONCEPT TOYS BERBANDING MAINAN SUPERHEROES, MONSTERS... 
- Concept toys seperti ABC 123 blocks, Lego, animals [yang realistic dan senang nak recognize], shapes blocks, vehicles, colour blocks n etc. 
Sebab benda2 ni boleh tambahkan vocab anak2... plus boleh belajar sambil bermain. Avoid belikan mainan2 yg tak realistik seperti barbie doll, superheroes dalam TV, monsters n etc. Sebab masa bermain dia tak boleh kaitkan dengan dunia realiti dia.

5. BILA AJAR ANAK BERCAKAP, AJAR WORD DULU AVOID SENTENCE 
- Kalau kita pergi Zoo, kita nak tunjuk elephant kat anak better cakap 'Elephant!' bukan 'That is elephant!' atau 'Wow! U see that big elephant?'

Ajar word by word. Nak ajar budak bercakap kena slowly dan repetitively. Bila nak bagi arahan pun sama. Sebut perbuatan itu sahaja. Without a complete sentence. Contoh:
'Eat.' bukan 'Come and eat!' atau 'U must eat!'
'Sit.' bukan 'Come and sit beside Mama' atau 'Sit and keep quiet.'
Lama2 anak akan cepat recognize which one is noun, adjective, verb n etc. Lepas dia dah banyak vocab, baru boleh start ajar buat sentence. 

6. KALAU ANAK TAKUT STRANGERS, ASK THEM TO HIGH-5. AVOID SALAM, HUGS OR KISS 
- Biasanya budak yang takut strangers ni sebab dah banyak kali trauma atau ada bad experience each time jumpa strangers.
Contoh budak yang selalu sakit.
Banyak kali jumpa doctor atau nurse yang asyik cucuk atau bagi ubat n etc. So bila jumpa strangers mana2 pn dia expect orang tu akan buat apa2 kat dia. Untuk overcome benda ni bila jumpa sesiapa yang anak tu takut suruh orang tu high-5 dengan anak kita. Biasanya kalau kita jumpa kawan atau saudara mara, mesti diorang nak peluk cium salam anak kita kan?! So kalau anak yg jenis takut strangers ni, jangan bagi orang salam peluk terus, suruh high-5 dulu. 
High-5 is very powerful! Ia boleh ubah mentaliti anak within seconds. Bila kita high-5, akan berlaku sentuhan dalam beberapa saat dan anak akan realize yang orang tu tak merbahaya. So lepas tu, dia akan OK dengan orang tu.

7. BILA ANAK BUAT SALAH, EXPLAIN INSTEAD OF MARAH 
- Kalau anak main marker pen, conteng satu rumah... instead of marah2 atau membebel tak tentu pasal. Better explain clearly kat anak tu kenapa benda yg dia buat tu salah. Ingat! Anak tu tengah exploring his world bukan saja nak cari pasal dengan kita!
Lagi satu, setiap kali explain atau bercakap dengan anak make sure mata kita dengan dia satu level. Melutut depan anak. Jangan cakap atau marah sambil berdiri sebab anak jadi bertambah takut. Nanti dia tak absorb pun apa yg kita nak sampaikan. 

8. OVERLY-ATTACHED TO ONE PERSON IS NOT A GOOD SIGN 
- Kalau anak rapat dengan Mak dan tak berapa rapat dengan Ayah.. itu petanda tak bagus. Something wrong with his self-esteem. So kena biasakan dia rapat dengan semua orang... especially family members.

9. BILA BERMAIN, FOLLOW HIS INTEREST
- Kalau anak nak main bola, jangan tiba2 nak ajak dia main basikal. Kalau anak nak melukis, jangan nak ajak dia main bola plk. Ikut kehendak anak pada ketika itu... sebab brain development akan berlaku pada tahap maksima bila budak tu betul2 interested dan happy buat sesuatu perkara.

10. BAGI PILIHAN JAWAPAN UNTUK ENHANCE COMMUNICATION SKILL ANAK 
- Bila kita bertanya sesuatu kat anak, kalau anak diam sebab tak tahu nak jawab mcm mna, jangan biarkan soalan tu tak berjawab. Kita yg kena bagi pilihan jawapan kepada anak.
Contoh kalau kita tanya, 'Kenapa Airyl menangis?' tapi Airyl diam, mungkin sebab tak tahu nak jawab macam mana. So kita bagi la beberapa pilihan jawapan. Contoh:
'Airyl jatuh?'
'Airyl sakit perut?'
'Airyl nak ikut Mommy pergi kerja?'
'Airyl bosan?'
Even if dia respon dengan sekadar angguk je pun dah memadai. At least soalan dah terjawab. Lama2 nnti dia tahu la nak jawab macam mana if soalan yg sama diajukan di masa akan datang...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...