Thursday, November 21, 2013

APABILA AMMAR BERTEMU BIDADARINYA...


Catatan diambil dari ohartis.com

Pemergian Ahmad Ammar, seorang mujahid yg disayangi ramai telah membuka mata dan jiwa masyarakat bukan hanya di Malaysia tapi juga di Turki. Di bumi Indo-China [Kampuchea] pun ada yg bertanyakan tentang arwah. Begitu hebat penangan assyahid Ahmad Ammar. 

Semoga perjuangan dan coretan hidupnya akan membakar semangat jihad anak muda yg ada. Satu2nya rakyat Malaysia yang dimakamkan bersebelahan Sahabat Rasulullah SAW, Sayyidina Abu Ayub al-Ansari di permakaman Eyub, Turki. InsyaAllah...
 
Salam,

Warga besar PKPIM-ABIM-WADAH dan rangkaiannya mengucapkan takziah atas kembalinya ke rahmatullah, sahabat kita saudara Ahmad Ammar bin Ahmad Azam Ab Rahman yg merupakan anak kepadaTuan Hj Ahmad Azam Ab Rahman, mantan Presiden ABIM dan Timbalan Presiden WADAH. Ammar merupakan seorang ahli dan pimpinan ABIM yg aktif. Beliau meninggal di Istanbul, yg kini berada di sana kerana mengikuti pengajian peringkat ijazah.

Anak lelaki tunggal Tuan Hj Ahmad Azam ini telah kembali ke rahmatullah akibat kemalangan jalanraya di Istanbul. Semoga Allah mencucucri rahmat kepada roh Allahyarham dan dikurniakan ketabahan dan keredhaan kepada Tuan Hj Ahmad Azam sekeluarga. Seluruh warga PKPIM-ABIM-WADAH amat merasai kehilangan beliau yg merupakan permata bagi perjuangan Islamiah ini. Allahyarham adalah bintang yg berpotensi untuk bersinar pada masa akan datang.

Ammar merupakan pelajar terbaik SPM 2010, Maktab Tentera Diraja [MTD-RMC] dan sedang melanjutkan pelajarannya di Turki dlm bidang Sejarah. Anak yg dipersiapkan oleh kedua ibubapanya untuk menjadi mujahid dakwah telah dipanggil oleh Penciptanya pd 2 hb November 2013. Hanya kepada Allah kita berserah segalanya dan mudah2an Allah merahmati dan memberi ganjaran yg setimpal kepada kedua ibubapanya yg 'menyerahkn' kembali anakanda mereka dengan penuh redha. Aminnn...

Ahmad Ammar seorang anak muda yg baik. Jarang dapat ditemui anak muda sepertinya... tekun dan berdidiplin, taat dan bercita2 tinggi. Tidak banyak besuara di depan ramai. Pandai menempatkan diri di tengah khalayak... dan paling menyentuh perasaan ialah bila mengingatkan perilakunya yg penuh sopan dan sikap hormatnya kepada yg lebih dewasa. Semoga Allahyarham menjadi penuntun ibubapanya ke syurga.

Allahyarham Ahmad Ammar, bersemadilah engkau di sana. Allah menyayangimu. Sungguh hidupmu bersama perjuangan, matimu pula ketika dalam perjuangan. Ditakdirkan Allah jasadmu juga bersama para pejuang2 agama Allah yg mati mereka juga di dalam perjuangan.

Hidup dikelilingi orang2 soleh, mati pula bersemadi jasadnya di kelilingi jasad orang2 soleh. Takdir Allah buat hambaNya yang terpilih. Hanya Allah yg lebih mengetahui akan hikmah sesuatu peristiwa.

Di Istanbul, Eyub merupakan tempat letaknya Maqam Abu Ayyub al-Ansori, sahabat Nabi yang mulia. Merupakan sebahagian daripada pahlawan Islam daripada angkatan pertama tentera kaum muslimin di dalam cubaan menakluk Kota Konstantinopel. 

Buat anak2 muda di luar sana, sempena tahun baru Hijrah ini jika tidak dapat berazam jadi orang soleh, sekurang2nya berazamlah untuk dekat dengan orang2 soleh. Inshaa Allah... akhir hayat kita akan diiringi oleh orang2 yg soleh, didoakan roh kita oleh orang2 yg soleh, Inshaa Allah semoga kita juga akan ditempatkan di kalangan orang2 yg soleh.

Di bumi yang asing, pemergiannya dihadiri ramai...

Beliau telah dikebumikan di sekitar makam sahabat Rasulullah SAW, Abu Ayyub Al-Ansari. Selamat bertemu Maha Pencipta saudaraku Allahyarham Ahmad Ammar. Jenazah Allahyarham Ahmad Ammar bin Ahmad Azam disolat dan dikebumikan di Masjid Ayub Sultan, Istanbul Di sana juga terdapat maqam sahabat Rasulullah S.A.W yakni Abu Ayyub Al-Ansari R.A. 

Awal Muharram di Turki, Ammar disemadikan di Eyub Sultan disaksikan ramai pelajar Risalah an Nur diketuai Hoca Said Nuri, pemimpin utama Hayrat Vakfi. Hoça Said Nuri, pemimpin spiritual gerakan Heyrat Vakfi turun untuk bersama Tuan Haji Ahmad Azam Ab Rahman dan isteri, Puan Hajjah Nur Azlina berserta anak2 muridnya dalam majlis pengebumian Allahyarham Ahmad Ammar.

Perkuburan Eyub Sultan tempat Ammar disemadikan menghadap Laut Golden Horn. Tanah perkuburan yang menempatkan lebih 60 orang para sahabat Nabi SAW, awliya, panglima Uthmaniyyah dan orang ternama. Takdir Allah, Dato Bandar Eyub beri pengecualian rakyat Malaysia pertama ini. Subhanallah. Peristiwa bersejarah ini pasti mempunyai signifikan sejarah buat hubungan dua hala bangsa Melayu-Turki dan Islam untuk menjadi lebih sakti. Tidak lupa juga jasa hubungan dua hala ABIM dan Hayrat İnsani Yardım.

Perancangan ALLAH SWT.
Bersama menegakkan kebenaran dan memperjuang keadilan.
Allahummaghfirlahu Warhamhu Wa ‘Afihi Wa’fu ‘Anhu.
Al-Fatihah untuk Allahyarham.
Salam.

HAJI AMIDI ABD MANAN
Presiden ABIM.

Al-Fatihah buat Allayarham Ahmad Ammar. Sesungguhnya anda memang hebat dan menjadi tauladan yang baik kepada kami yang masih hidup. Di usia masih muda, terlalu banyak sumbangan kepada agama telah anda berikan sedangkan kami masih lagi alpa di sini. Terima kasih Ahmad Ammar. Damailah kamu di sana...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...