Friday, October 19, 2012

Maksud Di Sebalik WARNA Bunga MAWAR

Pasti kita tertanya2 apakah makna disebalik warna bunga tersebut. Maka, pada kali ini saya akan berkongsi dengan anda semua makna disebalik warna bunga mawar. Harapnya ia dapat membantu anda dalam memilih bunga yang sesuai untuk diberikan kepada teman2.



Mawar MERAH [Red roses]
Meaning: Love, Respect, Courage, Passion, Well Done, Congratulations.

Ros merah biasanya diberikan untuk menyatakan perasaan cinta. Ia juga sebagai simbolik kepada keberanian dan penghargaan.


Mawar PUTIH [White roses]
Meaning: Purity, Secrecy, Innocence, Reverence, Worthiness.

Sesuai dengan warnanya, mawar putih melambangkan kesucian dan ketulusan hati.


Mawar MERAH JAMBU [Pink roses]
Meaning: Happiness, Elegance, Romance, Admiration, Sweetness, Thank You.

Mawar pink secara umumnya membawa maksud kegembiraan. Makna pada mawar pink bergantung kepada kepekatan warnanya. Warna pink muda [light pink] simbolik kepada kekaguman atau simpati terhadap penerima. Warna yang lebih pekat [deep pink] memberi simbolik kepada penghargaan dan terima kasih.


Mawar PEACH [Peach roses]
Meaning: Appreciation, Sincerity, Gratitude, Modesty.

Mawar peach sebagai simbolik kepada penghargaan. Ia juga boleh digunakan untuk menyatakan terima kasih.


Mawar KUNING [Yellow roses]
Meaning: Friendship, Caring, Welcome or Welcome Back, Joy.

Bunga mawar kuning menjadi lambang persahabatan dan kegembiraan. TAPI bunga ros kuning juga lambang cemburu. Jadi untuk mengelakkan salah faham, bagi bunga dengan nota sekali. Nanti kalau salah faham lagi haru.


Mawar UNGU [Purple roses]
Mawar yang satu ini merupakan mawar favorit bagi kebanyakan pecinta mawar. Mawar yang berwarna ungu ini menciptakan nuansa keanggunan, keagungan, kemuliaan dan kemegahan. Selain menjadi warna yang di identikan dengan kemewahan dan elegan, Warna ungu juga dianggap sebagai simbol kesetiaan.
Mawar ungu juga boleh di jadikan perwakilan untuk mengungkapkan rasa terpesona atau jatuh cinta pada pandangan pertama.


Mawar HIJAU [Green roses]
Bila diertikan dari warna hijau nya saja memiliki makna sebagai kesejahteraan dan kesuburan. Namun jika diterjemahkan sebagai mawar hijau adalah suatu perdamaian dan ketenangan. Perumpamaan dalam kesejahteraan di kehidupan baru juga di simbolkan dari bunga yang bernuansa hijau ini.


Mawar HITAM [Black roses]
Mawar hitam termasuk bahagian dari macam2 bunga mawar. Warna hitam diidentitikan dengan rasa benci. Bunga mawar hitam memiliki erti sebagai rasa tidak nyaman pada seseorang. Mawar hitam sendiri merupakan hasil dari percubaan teknik genetik.


Mawar BIRU [Blue roses]
'BLUE roses also convey inner feelings of love at first sight, being enchanted by something or someone. The color blue is also traditionally associated with royal blood, and thus the blue rose can also denote regal majesty and splendor!' [Wikipedia].
... tetapi mawar BIRU juga sebagai simbol misteri atau sesuatu yang tak dicapai.

Bunga mawar BIRU sebenarnya tidak wujud secara semulajadi. Menurut Wikipedia 'Blue roses do not exist within nature, as they lack the gene which produces the blue pigment. Traditionally, white roses have been dyed blue and recently researchers have used genetic modification to create blue pigmented roses.'

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...