Monday, October 29, 2012

DISABLE Right Click atau The More U Give.. The More U Get!


Honestly masa mula2 aku create blog ni dlu aku berhasrat nk bubuh 'Disable Right Click'.. but then one day masa aku terdesak nk cari satu artikel utk 'assignment' aku.. [Assignment?! Huhuhu.. ].. bila aku right click kt satu laman web tu tiba2 kuar perkataan 'KALAU BERANI COPY LAH!'. Masa tu aku mmg marah sangat2! 'Hangin' aku satu badan!

Memandangkan aku mmg perlu sangat artikel yg penting n berguna tu maka terpaksa lah aku menaip balik semula satu persatu artikel yg panjang berjela2 tu! Sudahnya 7 hari 7 malam aku memaki n menyumpah tk abis! Pada aku seriously benda ni sangat annoying!

Aku tau sesetengah blog atau laman web mungkin ada yang mematikan fungsi right click.. ia bertujuan supaya hak cipta mereka terpelihara atau dengan kata lain dia tak nak orang lain copy apa yang dia buat.

Aku pun tak suka sebenarnya kalau ada orang copy blog aku.. tapi sesetengah artikel atau info yang berguna untuk dimanfaatkan aku rasa perlu untuk dikongsikan bersama! Betul tak?!

Moral of the story.. jangan sesekali kedekut untuk berkongsi ilmu atau info atau janganlah terlalu risau jika ada orang lain yg copy bulat2 apa jua artikel yg kita tulis. Sekiranya mereka menyampaikan kepada orang lain, bersyukurlah ilmu atau info itu telah disebarkan kepada lebih ramai orang.

Sekiranya kita benar2 yakin dengan janji Allah.. setiap perbuatan yang baik pasti akan menerima balasan yang baik!

Anyway FATIN LIYANA Asri yg menang awards Best Celebrity Blog dalam World Blogger & Social Media Awards pn tk bubuh 'Disable Right Click'. Huhuhu..

'HIDUP UNTUK MEMBERI'.. so berilah apa jua yang kita mampu dari segi ilmu, wang ringgit, kasih sayang n sebagainya.

The More U Give.. The More U Get!
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...