Monday, September 10, 2012

Kenapa MALU Untuk BERNIAGA?!

Sememangnya ramai lagi masyarakat Malaysia masih malu untuk mulakan perniagaan. Ada juga di antara mereka malu untuk berjumpa dengan pelanggan serta malu untuk komersialkan dan promosikan produk atau servis mereka.


Mereka malu sekiranya produk mereka gagal dipasarkan serta malu ditertawakan oleh rakan2. Daripada hal ini, ramai juga yang tersalah anggap bahawa perasaan malu tersebut boleh kita atasi dengan menjalankan perniagaan dari rumah [perniagaan internet]. Ternyata pandangan mereka sememangnya SALAH!

USAHAWAN TAK BOLEH MALU!

Untuk berjaya dalam perniagaan internet, sebenarnya kita tak boleh lari daripada pelanggan. Kadang2 pelanggan lebih suka sekiranya kita berjumpa dengan mereka, lagipun ia juga boleh menambah kepercayaan terhadap kita.

Ternyata, dalam mana2 perniagaan, kita selaku usahawan memang tak boleh lari daripada perasaan malu. Memanglah perasaan malu ada baiknya, tapi adakalanya sekiranya malu tak bertempat, ia akan menghalang proses bisnes kita.

Tangani Perasaan Malu Anda

Jika timbul perasaan malu untuk berniaga, fikirkan sejenak tentang 3 perkara di bawah ini :

1. Perniagaan Digalakkan Oleh Islam.

Menjalankan perniagaan merupakan kegiatan yang mulia dan baik disisi Islam. Malahan, Rasulullah S.A.W pernah bersabda.

"9/10 daripada harta adalah dari hasil berniaga!" – [HR Tarmizi]

2. Perniagaan Sunnah Rasulullah S.A.W

Seperti yang kita tahu, menjalankan perniagaan merupakah salah satu karier dijalankan oleh Nabi kita sendiri. Rasulullah S.A.W telah didedahkan dengan dunia perniagaan sejak kecil lagi. Baginda mengikuti bapa saudaranya, Abu Talib berniaga di seluruh pelusuk Tanah Arab.

Dari situ, Rasulullah belajar selok belok perniagaan sehingga baginda mendapat kepercayaan dari umat Islam. Justeru itu, kenapa kita perlu malu melakukan sunnah Rasulullah?

3. Perniagaan Boleh Menguasai Ekonomi Negara

Seperti yang sedia maklum, 10 orang terkaya di dunia kebanyakannya menjalankan perniagaan. Sebagai contohnya, Robert Kuok yang terkenal dengan Raja Gula serta Ananda Krishnan juga mempunyai empayar perniagaan besar seperti Maxis dan Astro.

Dengan kekayaan, mereka juga dapat menyalurkan sumbangan kepada golongan sederhana dan miskin di negara ini. Tidakkah itu satu perbuatan yang mulia?

Jadi, tiada sebab untuk kita malu untuk berniaga. Tanya diri sendiri sekali lagi, kenapa perlu malu untuk berniaga?!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...