Thursday, September 6, 2012

10 Bangunan Tertinggi Di Dunia!

Semakin banyak bangunan pencakar langit dibina sebagai pengukur kemajuan sesebuah negara. Antaranya:-


1. Burj Khalifa [Dubai]
Burj Khalifa sebelumnya dikenali sebagai Burj Dubai, adalah sebuah pencakar langit di Dubai, Emiriah Arab, dan struktur buatan manusia tertinggi yang pernah dibina, 828 m [2717 ft]. Pembinaan bermula pada tarikh 21 September 2004, dengan bahagian luar struktur diselesaikan pada tarikh 1 Oktober 2009. Bangunan ini siap dibina pada tahun 2006 dan dirasmi pada tarikh 4 Januari 2010.

Jumlah kos untuk projek Burj Khalifa adalah sekitar US $ 1,5 bilion.Arkitek menara dan kejuruteraan yang dilakukan oleh Skidmore, Owings, dan Merrill Chicago. Adrian Smith, yang bekerja dengan Skidmore, Owings , Merrill dan Bill Baker . Kontraktor utama adalah Samsung C & T Korea Selatan, yang juga membina Taipei 101 dan Petronas Twin Towers.


2. Taipei 101 [Taipei]
Taipei 101 juga dikenal sebagai Taipei Financial Center, adalah sebuah pencakar langit landmark yang terletak di Distrik Xinyi, Taipei, Taiwan. Pasaraya tertinggi di dunia [dengan lantai occupiable] sampai ia melampaui tinggi oleh Khalifa Burj pada tanggal 21 July 2007.Merupakan pasaraya dan bangunan tertinggi di dunia sehingga pembukaan Khalifa Burj pada 4 Januari 2010.


3. Shanghai World Financial Center [Shanghai]
Shanghai World Financial Center adalah sebuah pencakar langit paling tinggi di Pudong, Shanghai, China. Merupakan pencakar langit yang terdiri daripada pejabat, hotel, bilik persidangan, deck pemerhatian, dan pusat membeli belah di tingkat tanah[underground].Park Hyatt Shanghai adalah hotel yang mengandungi 174 bilik. Mengalahkan Grand Hyatt Shanghai.


4. International Trade Centre [Hong Kong]
Pusat Perdagangan Antarabangsa mempunyai 118 tingkat ,ketinggian 484 m [1590 ft] Merupakan pencakar langit ke 4di dunia dan terletak di West Kowloon, Hong Kong, sebagai sebahagian dari projek Union Square dibina di atas Kowloon Station. Pembangunan ini adalah dimiliki dan bersama-sama dibangunkan oleh MTR Corporation Limited dan Sun Hung Kai Properties.


5. Petronas Towers [Kuala Lumpur]
Menara Kembar Petronas, di Kuala Lumpur, Malaysia adalah menara berkembar dan pasaraya yang tertinggi di dunia, sebelum dikalahkan oleh Taipei 101. Merupakan pasaraya tertinggi pada tahun 1998 - 2004 jika diukur dari pintu masuk utama hingga ke atas.


6. Nanjing Greenland Financial Center [Nanjing]
Nanjing Greenland Financial Center adalah ke 6 bangunan tertinggi di dunia dengan 450 meter [1500 kaki] yang dibina di Nanjing, China. Menara kedua tertinggi di cina . 287 meter [940 kaki] dari tanah, akan menawarkan pemandangan panorama bandar Nanjing dan Sungai Yangtze, Ningzheng RidgeMountain dan dua tasik di sisinya.


7. Willis Tower [Chicago]
Willis Tower, sebelumnya bernama Sears Tower,ketinggian 1.451 kaki (442 m) pencakar langit di Chicago, Illinois. Pada masa penyelesaian pada tahun 1973,bangunan ini adalah bangunan tertinggi di dunia, mengalahkan menara World Trade Center di New York. sebelum ni, Willis Tower adalah pasaraya tertinggi di Amerika Syarikat . Walaupun hak Sears berakhir pada tahun 2003, bangunan terus disebut Sears Tower selama beberapa tahun.
Pada tanggal 16 July 2009, bangunan itu secara rasminya berganti nama menjadi Willis Tower.


8. West Tower Guangzhou [Guangzhou]
West Tower Guangzhou.Merupakan 8 Buah bangunan awam yang sangat tinggi. Kecekapan tenaga penilaian façade yang berbeza berbanding dengan bangunan umum adalah biasa. Berdasarkan GB50189 kod kebangsaan-2005, “Design Standard untuk kecekapan Tenaga Bangunan Awam”, khas tahunan data meteorologi untuk Guangzhou digunakan, dan disemak sesuai dengan senibina West Tower Guangzhou..

Kecekapan tenaga reka bentuk fasad kulit perseorangan dan dinding aliran udara tirai aktif dianalisis dengan alat simulasi tenaga dinamik dan data cuaca diubahsuai. Masa pengembalian pelaburan awal dalam sistem fasad dinilai berdasarkan hasil simulasi.


9. Trump International Hotel dan Tower [Chicago]
The Trump International Hotel dan Tower 9 buah bangunan tertinggi di dunia. The Trump International Hotel dan Tower, juga dikenali sebagai Trump Tower Chicago dan tempatan sebagai Trump Tower, merupakan kondominium aka hotel pencakar langit di pusat bandar Chicago, Illinois. Bangunan, dinamakan oleh pemaju real estate Donald Trump, direka oleh arkitek Adrian Smith dari Skidmore, Owings and Merrill. 92 tingkat yang mencapai ketinggian 1.389 kaki [423 m] termasuk puncak menara tersebut... atapnya topping keluar pada 1.170 kaki [360 m].


10. Jin Mao Tower Harfiah [China]
Jin Mao Tower Harfiah yg dikenali sebagai "Golden Prosperity Building" merupakan pasaraya pencakar langit di kawasan Lujiazui daerah Pudong Shanghai, Republik Rakyat China. Ini mengandungi pejabat2 dan hotel Shanghai Grand Hyatt. Pada tahun 2007, ia merupakan bangunan tertinggi di China.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...